Методична скарбничка


                     Веселі ігри

                       «День/ніч»
Орієнтовний час: 7 хвилин.
Хід гри: Усі учні класу стоять поряд із партою або зі своїм робочим місцем. Коли вчитель промовляє «День», то учні можуть довільно рухатись, гомоніти та веселитись, а коли каже «Ніч» – мають завмерти (якщо ж хтось хоч поворухнеться «вночі», то він вибуває з гри та сідає на своє місце за партою).
Гра продовжується до визначення переможця.


                     «Орел, слон, мавпа»
Орієнтовний час: 3-10 хвилин.
Хід гри: Діти стають колом. У центрі знаходиться ведучий. Він вказує на будь-якого учасника з кола та промовляє «орел», «слон» або «мавпа».
Для відтворення однієї фігури потрібно три учня. Ведучий вказує на певного школяра, промовляючи «орел». Дитина, на яку вказали, має зобразити дзьоб, а її сусіди – крила.
Якщо ведучий промовив «мавпа», то учасник, на якого він показав, має почати кривлятися, а його сусіди – зобразити руки, які чухають боки уявної «мавпи».
Якщо ведучий промовив «слон», учасник, на якого він показав, має зобразити хобот, а його сусіди з обох боків – великі вуха.


                             «Куховаримо»
Орієнтовний час: 3 хвилини.
Хід гри: Діти стають колом, яке являє собою уявну каструлю. Вчитель називає, яку саме страву учні класу будуть разом уявно готувати (борщ, салат, компот тощо). Після цього кожен учасник сам придумує та називає, яким саме інгредієнтом він буде (сіль, цукор, вода, певний овоч чи фрукт, м'ясо тощо).  
Вчитель промовляє: «Зараз ми будем готувати … (наприклад, борщ)». Після цього він називає у довільній послідовності, які саме складові майбутньої уявної страви буде покладено у каструлю.
Той, кого назвали, має стрибнути у центр та взяти за руки всіх тих, хто вже сидить у колі. Гра продовжується доти, поки всі відповідні «інгредієнти» не будуть у «каструлі».


                         «Тропічний дощ»
Орієнтовний час: 3 хвилин.
Хід гри: Діти разом із вчителем створюють ефект дощу, що спочатку набирає сили, переходячи в зливу з градом, а потім вщухає.
Фізкультхвилинка «Австралійський дощ»
Гру-вправу можна супроводжувати відповідним фразами, коментуючи кожну дію, або створювати ефект австралійського дощу мовчки:
— Чи знаєте ви, який тропічний дощ?
— Піднімається вітер (потираємо руки).
— Падають перші краплини дощу (клацаємо паль­цями).
— Почалася злива (плескаємо долонями по стег­нам).
— Злива перетворилася на бурю (тупаємо).
— Ось буря стихає (плескаємо долонями по гру­дині).
— Стихає злива (плескаємо долонями по стег­нам).
— Закінчується дощ, падають останні краплі (кла­цаємо пальцями).
— Шумить тільки вітер (потираємо долоні).
— Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору).


                     «Чапля»
Орієнтовний час: 4 хвилини.
Принцип: Запропонуйте учням конкурс на кращу «чаплю». За сигналом діти мають праву ногу зігнути в коліні, повернути її під кутом 90° до лівої ноги, притиснувши ступню до стегна лівої ноги якомо­га вище. Руки на поясі. Очі заплющені. Необхідно протриматися в такому положенні якомога довше. Ця вправа-гра тренує вестибулярний апарат та – перевірено – дуже смішить дітей.


                       «Годинник»
Орієнтовний час: 7 хвилин.
Принцип: Вчитель пропонує уявити, що колектив класу – величезний годинник, який працює за відповідним сигналом педагога.
Запропонуйте учням розрахуватись по порядку (кожен має запам’ятати свій порядковий номер).
Потім вчитель називає час, наприклад, 10 годин 12 хвилин (той, у кого порядковий номер означає години, має плеснути у долоні, у кого хвилини – стрибнути). Той, хто помилився, вибуває з гри.
            Віршовані вправи
Орієнтовний час: 2-5 хвилин.
Принцип: Учні стають колом. Вчитель разом з дітьми промовляє слова віршика, кожен рядок якого супроводжується відповідними рухами.
«Полювання на лева»
— Ми йдемо полювати на лева. (Впевнено йдемо по колу)
— Не боїмося ми нічого! 
(Відображаємо активним розмахуванням рук)
— Ой, а це що?
— Болото! Чав! Чав! Чав! 
(Імітуємо обережний хід, високо піднімаючи коліна)
— Ой, а це що?
— Море! Буль! Буль! Буль! (Робимо плавальні рухи руками)
— Ой, а це що?
— Поле! Топ! Топ! Топ! (Тупаємо ногами)
— Ой, а це що?
— Це дорога навпростець! 
(Упевнено йдемо)
— Ой, а це хто? Такий великий! 
(Показуємо) Такий пухнастий! (Рухи-погладжування)
— Ой, та це ж лев! 
(Показуємо, як злякалися)
— Побігли додому! Через поле! Топ! Топ! Топ!
— Через море! Буль! Буль! Буль!
— Через болото! Чав! Чав! Чав!
— Прибігли додому! Сховалися! 
(Присіли)
— Які ми молодці! 
(Погладжуємо себе по голові)
— Які ми хоробрі! 
(Легенько стукаємо кулачком по грудях)
— Ми нічого не боїмося! 
(Заперечливо похитуємо вказівним пальчиком)
Запропонуйте школярам самостійно придумати руки відповідно до змісту віршиків:
                «Сонечко сяє»
Сонечко сяє, сопілочка грає
Річка тече,човник пливе.
Правим веслом гребемо,
Лівим веслом гребемо,
А тепер двома руками.
Поспішаємо до мами!
Вправа «Сонечко сяє»
               «Гори Карпати»
Раз-два – піднімається гора,
Три, чотири – це круті гірські схили,
П'ять, шість – це орли дивний танець завели,
Сім, вісім – це смерічки похилилися до річки,
Дев'ять, десять – це вода з водоспаду витіка.


                      «Буратіно»
Буратіно потягнувся.
Раз нагнувся, два нагнувся.
Руки в сторони розвів –
Мабуть, ключик загубив!
Щоб його нам відшукати,
Треба нам навшпиньки стати!
Вправа «Буратіно»
                     «Каченята»
Раз-два – всі пірнають,
Три, чотири – виринають,
П'ять, шість – на воді
Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім – що є сили
Всі до берега поплили,
Дев'ять, десять – обтрусились
І за парти опустились.


«Цифри»
Запропонуйте учням «написати» цифри незвичайним способом:
Цифру 1 «пишемо» носом,
цифру 2 – підборіддям,
цифру 3 – правим плечем,
цифру 4 – лівим плечем,
цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,
цифру 6 – лівим ліктем,
цифру – правим коліном,
цифру 8 – лівим коліном,
цифру 9 – правою ногою.        

 

      Ранкова зустріч  «Віночок дружби»


Мета: створити у класі дружнє середовище – простір, де цінують дружбу і друзів; допомогти дітям з’ясувати критерії справжньої дружби, виокремити щирі стосунки; сприяти формуванню доброзичливого й толерантного ставлення до людей; сприяти усвідомленню в дітей цінності дружніх стосунків та їх важливості в житті; формувати відповідальне ставлення до тварин.
Хід ранкової зустрічі
1. Запрошення на ранкову зустріч
  Грає музична мелодія, яка повідомляє дітям, що вже час збиратися у коло.
Діти і вчитель встають у коло.
2.Привітання
Діти, уважно подивіться один на одного. Усміхніться один одному. Які у вас чарівні усмішки. Я вас всіх дуже люблю. І ви любіть один одного. Ми з вами одна сімя. Як вона зветься? (Діти) - «Ромашечка» А які правила у нашій «Ромашечці»? (Діти) «Дружно й весело усім у ромашечці моїй!»
3.Вправа «Віночок».
 Діти передають ромашку по колу і називають ласкаві слова один одному
4.Гра «На лужку»
 ( Діти ходять по колу і виконують рухи)
-         На квітучому лужку гудуть бджілки: «Жу-жу-жу»
-         Разом з ними політаймо, крилечками помахаймо.
-         Покрутились вліво-вправо, глянули на гарні трави.
-         Пошукали квіточок, щоб зібрати з них медок
-         Щоб набратись сили , усі дружно сіли.
-         Знов шукаєм квіточок, щоб зібрать смачний медок.
-         Назбирали? Ого-го! Всі до вчителя бігом!


5.Ігровий тренінг «Я обираю настрій …»
- А тепер, я пропоную прислухатись до власних почуттів і обрати той малюнок, який відповідає вашому настрою і який ви хотіли б зберегти на цілий день !
                
- З хорошим настроєм ми проводимо нашу зустріч. І нехай девізом сьогоднішнього дня стануть слова :
   Клас у мене дружний  є.
   Він мене не підведе.
      6.Обмін інформацією.
- Сьогодні ми поговоримо з вами про дружбу та справжніх друзів.
 Бесіда
- Розкажіть з ким ви дружите?
- З ким із друзів ви любите гратися на подвір’ї? Чому?
- Що ви можете сказати про свого друга? Який він?
- Що означає дружити?

    До вашої уваги віршик.  Анатолій Костецький «Утрьох»
Славкові, що з квартири сорок,
велосипед купили вчора.
Він зразу
в двір його потяг,
прудкого та дзвінкого,
все хизувався ним,
та нас
не підпускав до нього.
Просила Іра:
— Славчик, дай                             
велосипед.jpg
проїду до паркану! —
А він Ірині:                                                 
— Не займай,
бо дам —
так враз одстанеш!
Просив Юрко:
— Ну дай хоч раз
проїду метрів двісті! —
А він Юркові:
— Ач, який!
Свого купи та їзди!
І я просив.
Та він:
— Моє! —
І нам кататись
не дає…
Ну й що?
Нехай!
А ми зате
утрьох в кіно ходили,
утрьох у нашому дворі
співали скільки сили,
а потім грали у квача,
аж поки вечір не почавсь.
А що Славко?
Він сам-один
сидів з велосипедом
і вже кататись
не хотів…
Отак йому і треба!
Хай трошечки
позаздрить —
хай виправиться
завтра
Вправа «Мікрофон»
- Діти, а серед нас є такі діти?
- Чи добре бути жадібним?
- Щоб ви порадили герою цього віршика?


  7. Щоденні новини.
Розучування пісеньки «Дружать діти на Землі».
 - На цьому тижні ми з вами вивчимо пісеньку про друзів. Подаруйте її своїм рідним.
 
    8.Робота з календарем
-         Діти, подивіться за вікно, яка зараз пора року?
Так, осінь!
-А яка сьогодні погода?
- По чому видно, що за вікном вітер?
- Які осінні місяці ви знаєте?
    9. Авторське крісло.
         Відомості з етимологічного словника
Вересень – цвіте верес, сіють озимі культури
Жовтень – пожовкли усі дерева, трави.
Листопад – сильний вітер пообривав листя з дерев,почався падолист.
       Прикмети  осені
1.Багато жолудів на холодну зиму.
2.Грім у жовтні на малосніжну, коротку зиму.
3.Якщо осінь багата на гриби – зима буде тепла.
4.Чим тепліший і сухіший вересень, тим пізніше прийде зима.
5.Грім у вересні – на теплу осінь.
6.Павутина стелиться по рослинах – до тепла.
7.Комарі з’явились пізно восени – до  м’якої, теплої зими.
8.Якщо журавлі восени летять високо - осінь буде тривалою.
     10.Барвистий клубочок.
Продовжити казку «Як дружили осінні місяці»
 - Жила-була чарівниця Осінь. І було у неї три сини-красені: Вересень,Жовтень, Листопад. Одного разу покликала Осінь всіх синів до себе і сказала…(Діти продовжують казку, складаючи по одному реченню)

       11.Підсумок.
-Діти! Нехай такими теплими і дружелюбними будуть ваші стосунки! Дякую за зустріч!
 
 
 

Ранкова зустріч «У колі вірних друзів»

Мета: створити у класі дружнє середовище – простір, де цінують дружбу і друзів; допомогти дітям з’ясувати критерії справжньої дружби, виокремити щирі стосунки; сприяти формуванню доброзичливого й толерантного ставлення до людей; сприяти усвідомленню в дітей цінності дружніх стосунків та їх важливості в житті; формувати відповідальне ставлення до тварин.

    1.Запрошення на ранкову зустріч  
 Грає музична мелодія, яка повідомляє дітям, що вже час збиратися у коло.
Діти і вчитель встають у коло
     2.Вітання 
-  Любі діти! Я пропоную стати всім в коло і взяти один одного за руки. Хай це коло стане «колом добрих друзів».
(діти разом промовляють вірш - вітання, виконують відповідні рухи)
  
Привітаймо Сонечко!
Здрастуй дороге!
 Привітаймо
 Квіточку!
Хай  вона
росте!                                                                                                                                                                                               
Привітаймо Дощик!
Лийся мов з відра!
Привітаймо друзів всіх!
Зичимо добра!
(привітання один з одним)
-А друзі, зустрічаючи один одного, з радістю вітаються і називають ім’я тих, до кого вони звертаються. Давайте і ми почнемо цей день з такого привітання.
(діти по колу передають квіточку добра та вітаються . Всі звертаються один до одного на ім’я, що допомагає створити атмосферу дружби та причетності. Учитель звертає увагу, щоб діти вчилися дивитися один одному у вічі)
-    Доброго ранку, Оленко!. Мені дуже приємно тебе бачити.
-    Доброго ранку, Миколко. Я рада, що ти з нами…
-    Я також рада бачити всіх вас та бажаю всім гарного настрою, цікавих занять і справ на сьогоднішній день.
3.Пісенька вірних друзів.
- Діти давайте згадаємо пісеньку про друзів.
  4. Групове заняття. Вправа « Сіамські близнюки»
 На столах лежать: газета, згорнута в кілька разів пакетом; пляшка з кришкою, що загвинчується, яка лежить окремо; коробка, поруч з якою знаходяться різні дрібні предмети.
   Діти об’єднуються в пари. Пара «близнюків» обіймає одне одного міцно за талію так, щоб у кожного була вільною лише одна рука: в одного – ліва, у другого – права. Пари підходять до столу з предметами й за командою вчителя своїми вільними руками виконують команди:
розгорнути газету повністю;
      щільно закрутити кришку на пляшці;
скласти предмети до коробки;
усі предмети покласти на газету, акуратно її згорнути подарунковим пакетом.

5.Робота з календарем
- Діти, подивіться за вікно! Яка зараз пора року?
- А як ви здогадалися?
- А як називається місяць?
- А який сьогодні день тижня?
- Яка сьогодні погода?
6. Щоденні новини
 Гра «Осінні місяці»

           Вересень
Прохолодні ночі, ранки.
Спека вже не дошкуля.
Лист березовий пожовклий
В танці першому кружля.
Відчинила двері школа.
Осінь ходить по землі.
І готуються піднятись
Вже у вирій журавлі
            Жовтень
Очерети дрімають
Під пісню журавлину
В левадах вже ламають
Рубінову калину.
Дощі частіше плачуть
За теплою весною.
Це жовтень, щедрий жовтень
Прощається зі мною.
            Листопад
Вже пожовкле листя облетіло зовсім
Листопад останнім завершає осінь
Листя під ногами шурхотить опале
Стали ночі довші - дні коротші стали.
7. Авторське крісло «Осінні пригоди лисички»
8.Психологічний тренінг «Перелітні птахи»
Діти обирають, яким перелітним птахом вони будуть. Розповідають свою історію, діти відгадують назву цього птаха.
9. Загадки
Плавала, купалась. Сухенькою зосталась. (качка)
Міцний дзьоб він має,
Комах з-під кори добуває.    (дятел)
Бідовий хлопчина в теплій сірячині
По дворах шмигає, крихти підбирає. ( горобець)
Сам вечірньої години
Заховався в кущ калини -
На сто дудок і свистків
Чаром - співом край залив  (соловей)


 10. Вправа «Мережа вражень»
   Для вправи потрібен клубок з нитками. Клубок передається  від одного учасника до іншого розмотуючи нитку. Діти діляться своїми враженнями від зустрічі.
                                   Підведення підсумків
 

Ранкова зустріч «У світі професій»

Мета: знайомити учнів з професіями,  сприяти формуванню доброзичливого й толерантного ставлення до людей різних професій; сприяти усвідомленню в дітей цінності дружніх стосунків та їх важливості в житті; формувати відповідальне ставлення до своїх доручень.
Хід ранкової зустрічі
1. Запрошення на ранкову зустріч
  Грає музична мелодія, яка повідомляє дітям, що вже час збиратися у коло.
Діти і вчитель встають у коло.
2.Привітання
Діти, уважно подивіться один на одного. Усміхніться один одному. Які у вас чарівні усмішки. Я вас всіх дуже люблю. І ви любіть один одного.
3.Вправа «Співання імені»
 Кожна дитина робить крок уперед і співає своє імя. Потім всі діти співають його імя.
4.Гра «Сороконіжка»
  (веселі ігри для пальчиків)
              Дві сороконіжки
              Не знайшли доріжки
              Швидко бігать захотіли
              Одна одну все ловили.(пальчики бігають від кисті до плеча)
              Одна одну наздогнали.(з’єднують схрещені пальчики)
              Так міцненько обіймали
              Ледве всі ми їх розняли.(підіймають руки)
5.Щоденні новини
Все у світі здобувається людською працею. Зводяться будівлі, будуються мости, заводи, фабрики, вирощується хліб і до хліба. І все це для людини, щоб вона була сита, здорова, весела і щаслива. Хто ж це все робить? Які професії ви знаєте? Давайте відгадаємо загадки і поговоримо про професії.
               Загадки про професії
Він з комп’ютером на ТИ,
Розумніших не знайти,
Віртуальний творить міст
Диво-майстер… ПРОГРАМІСТ.
***
Літаком керує вправно
Коли навіть в небі хмарно,
Посміхається з висот
Найхоробріший… ПІЛОТ.
***
Професії (це кожен знає)
Важливішої немає!
Він — наставник і навчитель,
Мудрий, приязний… УЧИТЕЛЬ
.
Він, як лікар Айболить,
Знає що і де болить,
Кличуть фермер і свинар,
— Порятуй… ВЕТЕРИНАР!
***
Він навчить Твого собаку
Як прогнати розбишаку,
Не страшний вже буде ворог,
Коли учить пса… КІНОЛОГ.
***
Зникло світло, що робити?
По кімнаті як ходити?
Мама каже: «Без істерик,
Допоможе нам… ЕЛЕКТРИК».
***
Хто людей з біди рятує
І хвороби всі лікує -
Призначає процедури
І таблетки, і мікстури? ЛІКАР
Хоче знати дітвора
Звідки виросла гора,
Таємниці зніме полог
Мандрівник-герой… ГЕОЛОГ.
***
У кафе чи ресторані
Допоможе пану й пані,
Страв обрати варіант
Пособить… ОФІЦІАНТ.
***
Її давно корівки знають,
Веселим муканням стрічають.
І за її нелегкий труд
Все молоко їй віддають. ДОЯРКА





Орієнтовне календарно-тематичне планування інтегрованого курсу «Я досліджую світ»

(за підручником Н.М.Бібік, Г.П. Бондарчук)
1 клас (Частина 1)
3 год/тиждень
№ з/п
Тема уроку
Дата
Прим.
1.      
Моя країна – Україна, а я – її дитина. Звідки ти? Якого ти роду?

с. 4-5
2.      
Символи держави – прапор, герб, гімн. Що це означає – «урочиста пісня?»

с. 6-7
3.      
Хто ти? Щоб не забувати, як кожного звати…

с. 8
4.      
Хто ти? Будемо знайомі! Виготовлення бейджа

с. 9
5.      
Дорога до школи. Як же безпечно добратись до школи, щоб у біду не потрапить ніколи? Правила безпечного руху

с. 10-11
6.      
Тут я вчуся. Напрацювання правил та впровадження рутин

с. 12
7.      
Безпека в школі. Що варто дізнатись, щоб безпечно навчатись? Повторення правил та рутин

с. 13
8.      
Для чого ходять у школу? Що потрібно нам дізнатись, щоб з цікавістю навчатись? «Хіба цього навчають в школі?» За Л.Камінським

с. 14-15
9.      
З чого складається світ? Що оточує мене?

с. 16
10.          
Жива і нежива природа. Що в природі створила людина?

с. 17
11.          
Як упізнати осінь? Створюємо «Книжку Осені».

с. 18-19
12.          
Рослини восени. Спостереженняза особливостями сезонних змін у природі

с. 20
13.          
Рослини восени (продовження). Конструювання з природного матеріалу

с. 21
14.          
На прогулянці будемо обережними! Як здоровими бути й небезпек оминути? Припускаємо - сперечаємось.

с. 22-23
15.          
Тварини восени. Чому до зими потрібно готуватись? Як тварини до зими готуються?

с. 24-25
16.          
Осінні турботи людей. Чому осінь – «гаряча пора»?

с. 26
17.          
Осінні турботи людей. У чому йти на прогулянку в дощову погоду? Гарний одяг – чи завжди зручний?

с. 27
18.          
Хто що робить? Вивчаємо професії

с. 28
19.          
Хто що робить? Професії твоїх батьків. Чому дорослим бути – це цікаво? Ким Я хочу стати?

с. 29
20.          
Хто працює в школі? Хто ще, окрім учителя/-льки, працює в нашій школі?

с. 30-31
21.          
День школяра. Як правильно його спланувати?

с. 32
22.          
Стій, сиди, ходи, носи – правильно.  Чому здоров’я – це найважливіше?

с. 33
23.          
Що потрібно для навчання? Про що може розказати шкільний портфель?

с. 34
24.          
Що потрібно для навчання? Куди загублені речі ховаються?

с. 35
25.          
Чим я пізнаю світ? Дотики. Що можна впізнати на дотик?

с. 36
26.          
Чим я пізнаю світ? Дотики (Продовження). Хто на долоньках живе?

с. 37
27.          
Чим я пізнаю світ? Мої очі. Чому важливо зберігати зір?

с. 38-39
28.          
Чим я пізнаю світ? У світі незвичайних звуків. Чим я чую?

с. 40-41
29.          
Чим я пізнаю світ? Смаки

с. 42
30.          
Чим я пізнаю світ? Запахи

с. 43
31.          
Чим я пізнаю світ? Для чого нам зуби?

с. 44-45
32.          
У природі все пов’язане. Чи всі тварини і рослини потрібні на Землі? Припускаємо – сперечаємось.

с. 46-47
33.          
Сонце. Чи всьому живому потрібно? Досліджуємо вплив світла

с. 48
34.          
Сонце (Продовження).  Куди вночі сонечко ховається?

с. 49
35.          
Повітря. Як це працює? Припускаємо – сперечаємось. Незвичайні досліди: повітря і вода

с. 50
36.          
Повітря. Чому летить літак? Конструювання з паперу

с.51
37.          
Вода. Якою вона буває? Звідки хмарка воду набирає? Незвичайні досліди: куди цукор зникає?

с. 52
38.          
Вода. Чому її потрібно берегти?

с. 53
39.          
Ґрунт. Що потрібно рослині для розвитку?

с. 54
40.          
Ґрунт. Як насінина соняхом стала. Подорож маленької зернинки

с. 55
41.          
Рослини. Світ природи розмаїтий… Які бувають рослини?Де вони ростуть?

с. 56
42.          
Рослини. Хто доглядає за рослинами та хто їх знищує? Збережемо природу разом

с. 57
43.          
Тварини. Які тварини живуть на Землі?

с. 58
44.          
Тварини. Жива та нежива природа. Міркуємо, повторюємо, аналізуємо.

с. 59
45.          
Свійські тварини. Тварини-помічники. Які з них нам знайомі?

с.60
46.          
Свійські тварини. Навчальний проект «Тварини, які завжди поруч…»

-
47.          
Свійські тварини. Навчальний проект «Тварини, які завжди поруч…». ( Продовження)

-
48.          
Підсумковий урок за семестр

-










Немає коментарів:

Дописати коментар